Вуду (актёр) — Википедия
Материал из Википедии — свободной энциклопедии
Вуду (англ. Voodoo, настоящее имя Александр Бойсверт англ. Alexandre Boisvert, род. 24 сентября 1977 года, Торонто, Онтарио, Канада) — канадский порноактёр, лауреат премии AVN Awards.
В сентябре 1999 года Вуду вместе с другом покинули Канаду и предприняли кросс на мотоциклах по США[1]. В следующем месяце, октябре 199 года, они без денег прибыли в Калифорнию и начали работать порноактёрами, связавшись со студией Vivid Entertainment и сославшись на Джима Саута[1].
В декабре 2012 года Вуду и порноактриса Карли Монтана запустили реалити-порно сайт MiPhoneSex.com на XXXFastPass Network[2]. В мае 2016 года Вуду появился в качестве гостя на «шоу Тодда Шапиро» (The Todd Shapiro Show), обсуждая свою карьеру в порно[3].
Женился на порноактрисе Николь Шеридан в октябре 2000 года[4]. Во время их совместного брака и порнокарьеры, они всегда работали вместе, даже во время групповых сцен
Год | Церемония | Результат | Номинация | Работа |
---|---|---|---|---|
2001 | AVN Award | Номинация | Best Couples Sex Scene- Video (вместе с Ginger Paige)[7] | Dark Angels |
Номинация | Best Couples Sex Scene- Video (вместе с Джинджер Линн)[7] | New Wave Hookers 6 | ||
XRCO Award | Номинация | Best New Stud | н/д | |
2002 | AVN Award | Победа | Best Anal Sex Scene — Film (вместе с Nicole Sheridan)[8] | Taboo 2001 |
Номинация | Best Group Sex Scene — Video (вместе с Nicole Sheridan и Joel Lawrence)[9] | Cellar Dweller 4 | ||
2003 | AVN Award | Номинация | Best Group Sex Scene – Film (вместе с Джессикой Дрейк и Николь Шеридан)[10] | Falling From Grace |
XRCO Award | Номинация | Three-Way Sex Scene (вместе с Джессикой Дрейк и Николь Шеридан)[11] | Falling From Grace | |
2004 | AVN Award | Номинация | Best Sex Scene Coupling – Video (вместе с Николь Шеридан)[12] | Fetish: The Dream Scape |
2005 | AVN Award | Победа | Best Oral Sex Scene – Film (вместе с Джессикой Дрейк, Chris Cannon и Cheyne Collins)[13][14] | The Collector |
Номинация | Best Couples Sex Scene – Video (вместе с Николь Шеридан)[13] | Hustler Centerfolds | ||
XRCO Award | Номинация | Sex Scene — Couple (вместе с Николь Шеридан)[15] | Hustler Centerfolds | |
2006 | AVN Award | Номинация | Best Group Sex Scene – Film (вместе с Алексис Амор и Николь Шеридан)[16] | Sentenced |
XRCO Award | Номинация | Best On-Screen Couple (вместе с Николь Шеридан)[17] | Just One Look | |
2007 | AVN Award | Победа | Best Group Sex Scene – Video (вместе с Белладонной, Мелиссой Лорен, Дженной Хейз, Джианной Майклз, Сандрой Ромейн, Adrianna Nicole, Флауэр Туччи, Сашей Грей, Николь Шеридан, Marie Luv, Кэролайн Пирс, Lea Baren, Джевел Марсо, Jean Val Jean, Кристианом XXX, Chris Charming, Эриком Эверхардом, Mr. Pete, Рокко Сиффреди) [18] | Fashionistas Safado: The Challenge |
2008 | AVN Award | Номинация | Best Actor, Video[19] | Insertz |
2009 | AVN Award | Номинация | Best Supporting Actor[20] | The Wicked |
Номинация | Unsung Male Performer Of The Year[20] | н/д | ||
2010 | AVN Award | Номинация | Best Actor[21] | The Cougar Hunter |
XBIZ Award | Номинация | Acting Performance of the Year — Male[22] | The Cougar Hunter | |
2011 | AVN Award | Номинация | Best Three-Way Sex Scene (G/G/B) (вместе с Санни Леоне и Дейзи Мэри)[23] | Sunny’s B/G Adventure |
2013 | AVN Award | Номинация | Best Boy/Girl Sex Scene (вместе с Samantha Saint)[24] | The Insatiable Miss Saint |
Номинация | Best Boy/Girl Sex Scene (вместе с Riley Reid)[24] | Ultimate Fuck Toy: Riley Reid | ||
Номинация | Best Double Penetration Sex Scene (вместе с Alexis Ford и Chris Strokes)[24] | Alexis Ford Darkside | ||
Номинация | Best Three-Way Sex Scene (B/B/G) (вместе с Samantha Saint и James Deen)[24] | The Insatiable Miss Saint | ||
Номинация | Best Three-Way Sex Scene (B/B/G) (вместе с Abella Anderson и Chris Strokes) [24] | Ultimate Fuck Toy: Abella Anderson | ||
2014 | AVN Award | Победа | Unsung Male Performer of the Year[25] | н/д |
Примечание: обозначения (в)идео и (ф)ильм были использованы для отдельных категорий, существовавших с 1996 по 2008 год, кроме 2005 года. | |
1990-е | |
2000-е | |
2010-е | |
2020-е |
1980-е | |
---|---|
1990-е |
|
2000-е |
|
2010-е |
|
2020-е |
Вуду — Вікіпедія
Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії.
Ву́ду (англ. Voodoo) — загальна назва релігійних вірувань, що з’явились серед нащадків чорношкірих рабів, вивезених з Африки до Південної та Центральної Америки.
На основі вірувань народів Дагомеї релігії вуду з’явились на Гаїті, Сантеріа (ісп. Santeria). На основі вірувань народу Йоруба на Кубі з’явилась релігія Макумба (порт. Macumba), а у Бразилії — вірування Умбанда, Кимбанда, Кандомбле.
Послідовники гаїтянського вуду вірять в існування Бога-творця (Bondieu — Доброго Бога), який не бере участі у житті своїх творінь, і духів (лоа), які є дітьми Бога-творця. Їм моляться, їх вшановують, як старших членів сім’ї. Згідно з віруваннями вудуїстів у людині живе декілька душ. До народження і після смерті вона є гвінейським янголом. Крім цього, у ній живе посол Бога — совість.
Послідовників вуду — вудуїстів — налічують близько 50 мільйонів[джерело?]. Вони широко розповсюджені у Гаїті, Бразилії, Тринідаді, США (Новий Орлеан), на Кубі та Ямайці. Існують невеликі осередки вуду і в інших країнах світу.
Мері Лаво, королева вудуАфриканські раби, привезені до Америки, розповсюдили свої вірування на континенті. Багато послідовників вуду на Кубі та Гаїті (де вуду є офіційною релігією). У США послідовників Вуду багато серед афро-американців, особливо у Новому Орлеані, де вуду з’явилось ще в XVII столітті).
- В 1791 на Гаїті спалахнуло повстання на чолі з вудуїстами.
- Найвідомішою новоорлеанською королевою вуду була Мері Лаво (XIX століття).
- 2001 року засновано гаїтянську церкву вуду (Eglise Voudou d’Ayiti).
Диференціація жерців[ред. | ред. код]
- Унган (houngan) — священик.
- Мамбо (mambo) — жінка-священик.
- Бокор (bokor) — непосвячений, що практикує,здебільшого, магію «лівої руки».
- Ла плас (la place) — помічник священика.
- Нгомбо (ngombo) — жрець.
- Агве (Agwe) — дух води, покровитель моряків та мандруючих водою.
- Барон Субота (Baron Samedi, Ghede)— дух смерті та загробного світу. Зображується у вигляді скелету (черепа) у циліндрі із цигаркою та чорних окулярах. Одержимий ним п’є ром.
- Барон Каррефур — дух нещасть, невдач і покровитель чорної магії.
- Дамбала — дух, пов’язаний зі зміями (Святий Патрік). Великий Зомбі. Одержимий ним мучиться спрагою.
- Легба (Legba) — дух дверей (Святий Петро, оскільки за традицією Петро зображувався з ключами від Раю).
- Ерзулі Фреда (Erzuli Freda — Діва Марія) — дух кохання у вигляді чарівної непорочної діви у вбранні нареченої. Її символ — серце. Її кольори — червоний та блакитний.
- Симбі — дух водних джерел (прісних).
- Огун (Ogu) — дух вогню та блискавок, бог заліза і війни, покровитель ковалів і воїнів.
- Мама Бріджит — дружина Барона Суботи.
- Марасса (Marassa) — духи-близнюки.
- Мадемуазель Шарлот — покровителька молодих дівчат.
- Собо (Sobo) — дух у вигляді французького генерала.
- Согбо (Sogbo) — дух, що закликається для вирішення проблем у суді, пошуку злочинців, виклику грому.
- Ти-Жан-Петро (Ti-Jean-Petro) — злий дух у вигляді одноногого карлика, муж Ezili Danto.
Лоа — Википедия
Материал из Википедии — свободной энциклопедии
Лоа — в религии вуду невидимые духи, осуществляющие посредничество между Богом и человеком; являются аналогом христианских святых[1]. Наделены огромной силой и почти неограниченными возможностями. Лоа играют важную роль в ритуалах вуду и часто связаны с таким понятием, как одержимость.
Образ лоа, скорее всего, происходит из анимистических религий Западной Африки, где их название означает «духовные наставники». В Америке представления ввозимых из Африки рабов о лоа претерпели синкретическое влияние других религий (главным образом католицизма), поэтому впоследствии им часто поклонялись в виде Иисуса, Марии и католических святых. Каждый Лоа имеет свой спектр деятельности и атрибуты, свой знак, имя и предназначение. Согласно представлениям приверженцев религии, лоа неисчислимы, как песок на морском берегу.
Последователи вуду преподносят лоа кровавые жертвоприношения в виде убийства животных, а также фрукты, овощи, деньги, ром и сигары. Считается, что лоа принимает только дух животного в жертву, а тело, лишённое духа, как правило, последователи вуду съедают во время праздничного ритуала.
Во время ритуала призывов лоа первым всегда призывают Папу Легбу. Он является посредником между всеми лоа и людьми, охраняя ворота небесной сферы Ле Гвинеи, которая является домом для всех лоа. Затем через песни и звуки барабанов призывают других лоа, однако есть и те, чьи имена не называют. Наиболее известным гостем, чьё имя не называют, является Барон Суббота. Барон Суббота и Мама Бриджит (англ.)русск. — мать и отец, которые преобразовывают души мёртвых в переходных существ, находящихся между жизнью и окончательной смертью[2].
Каждому ритуалу предшествует рисунок мелом на земле — символ культа лоа, известный как веве, который представляет собой основные характеристики лоа и сферу его деятельности, являясь отражением источника духовной силы[1].
- В цикле книг «Анклавы» российского писателя Вадима Панова, написанных в жанре киберпанка, адепты культа являются одними из центральных персонажей серии[3].
- Лоа — духи троллей Вселенной Warcraft, с которыми они могут заключать сделки, каждый лоа отвечает за свой аспект жизни. Обычно это духи зверей, как, например, Ширвалла — тигр, или Халаззи — рысь, но так же есть духи в виде самих троллей, например Бвонсамди — страж мёртвых.[источник не указан 31 день]
Обсуждение:Вуду — Википедия
Материал из Википедии — свободной энциклопедии
Тема кукол вуду и зомби не раскрыта. Biga 18:39, 26 августа 2006 (UTC)
Содержание сомнительно[править код]
Статья противоречит источникам, на которые ссылается. При этом ни один из этих источников нельзя назвать надёжным. Автор безапелляционно однозначно трактует понятия, которые общепринято считаются спорными.
Откуда сведения о признании Вуду ветвью христианства Ватиканом в 1860? С 1804 по 1860 католическая церковь вообще отказалась от Гаити, а в 1860 вернулась туда и начала борьбу с вуду.
78.107.251.74 14:17, 20 января 2008 (UTC) Игорь
Насколько мне известно Бокор — единовластный священик, особа, приближенная к высшим духам Вуду( сравнительная типология: архиепископ в каталицизме).—Гермес 20:51, 28 января 2009 (UTC)
в тексте несколько вариантов написания: вуду, Вуду и даже ВУДУ… Как правильно? нельзя ли привести к единому стилю…
Автор сообщения: cka3o4ku 188.186.181.175 13:57, 13 сентября 2010 (UTC)
- Кстати, грамота.ру утверждает, что слово женского рода и пишется с маленькой буквы… — Эта реплика добавлена с IP 188.186.181.175 (о) 18:06, 13 сентября 2010 (UTC)
Перенёс Владимир 21:11, 27 сентября 2010 (UTC)
Ритуалы описаны абсолютно неправильно. Их может совершать как Бокор, так и Мамбо. Причем предпочтительнее Бокор.
Идея религии абсолютно не раскрыта. Хотя бы добавьте пантеон.
Автор сообщения: кирилл 46.183.129.96 17:51, 30 декабря 2010 (UTC)
—Алексобс 07:35, 22 января 2011 (UTC)
Вуду и водун; вуду, сантерия, макумба[править код]
- В статье стоял баннер «Перевести статью West African Vodun» — баннер убран и заменён на 2 других. Вуду и Водун, всё-таки, это не одно и то же.
- Вуду, сантерия и макумба, конечно, являются образцами афро-христианского синкретизма, но, вообще-то, это не одно и то же, это 3 разных религии. В соответствии с этим исправил определение.
- В перспективе имеет смысл переписать статью на основе материалов из англоязычного раздела, хотя к ним надо подходить с осторожностью, там тоже возможны ОРИСС. Stanislav Panin 22:49, 3 марта 2012 (UTC)
Сегодня ещё подправил статью, в основном добавил переводов из англоязычных статей. Изменил структуру с учётом того, что в русскоязычном разделе, предположительно, будет общая статья про Вуду вместо 2 статей в англоязычной Вики. Stanislav Panin 21:16, 5 марта 2012 (UTC)
Современный учебник и симулятор для мага Вуду[править код]
Доступен в разделе игры, сервисе Гугл плей: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ilab.VforVoodoo —178.121.194.81 14:05, 29 января 2015 (UTC)
Добавьте в статью ссылки на отечественные реусурсы[править код]
Ссылки[править код]
авторские сайты не авторитетны, если автор не признанный специалист по теме, а специалистом в этнографо-культурологичекой теме, априори может являться только этнограф/культуролог. А реклама, в том числе, реклама услуг — вообще запрещена в ВП—ΜΣΧ 16:04, 6 апреля 2017 (UTC)
Ну, бенинский водун в России — можно найти только по этим сайтам, иных вариантов попросту нет.
Вот еще вполне актуальные ссылки:
Вуду – Уикипедия
Вуду е афроамериканска религия, изповядвана в Хаити, Куба, Доминиканската република, някои части на САЩ и Африка.
Корените на тази духовна традиция се свързват с шаманизма. Думата вуду – воодоо означава дух. Вуду е култура, философия, изкуство, музика и танци, език, народна медицина, правосъдие, власт над отвъдното, устна традиция и ритуали. Важно място във Вуду заемат груповите ритуали за връзка с предците, при които се изпада в транс посредством ритми, музика, танци и наркотици. При някои от вуду практиките се използва контагиозна магия.
Като духовна традиция Вуду се появява в Хаити по време на френското колониално робство. Африканци от различен етнически произход биват закарани в хаити, като селскостопански роби. При пристигането им в Хаити през 1503 г., робовладелците им забраняват да практикуват собствената си религия. Налагат им Католичеството. Робовладелците не посветили изцяло робите в своята вяра, а искали просто да ги държат под контрол, затова робите използвали Католицизма за прикритие. Използвали неговите символи, но се покланяли на своите божества.
Робите включили различни аспекти на Християнство в религиозните си традиции. Те вярвали в съществуването на един Бог, в живот след смъртта и в помощта на духовни същества – ЛОА.
Религиозна сфера
- Вярва се в един Бог – Bondy.
- Вярва се в свещеността, отдават се дарове.
- Вяра в задгробния живот, погребалната церемония е пищна.
- Невидимият свят на ЛОА и духовете на починалите предци са постоянно присъстващи.
- Жертвоприношението е израз на разкаяние и жертвоготовност пред Бог.
Ритуална сфера Различните обреди са съществена част от социалният живот, винаги се призовават ЛОА и мъртвите. Сезонните цикли и стадиите от живота на хората се освещават от ритуали. В ритуала човек участва тялом и духом.
Има обреди за: опрощение на грехове, лечение, дъжд, слънце и др.
Морална сфера Свещенността на човешкия живот се охранява от табута и ритуали. Уважава се достойнството на човека, неговата съдба и индивидуалност. Грехът се възприема както в лично, така и в обществено измерение.
Културна сфера Традицията се предава чрез истории, стихове, песни, пословици, гатанки и изкуство.
Предаването на опита от старите на младите има голямо значение.
Социална сфера Уважение към бедните, болните, слабите, сираците и др.
Вуду е религия на болните и слабите.
Като религиозна система във Вуду няма централизирана система (църква). Всеки храм функционира самостоятелно. Няма ортодоксалност. Затова съществуват много вариации в теорията и практиката.
Човешката душа е състои от две части:
- Грос бон анге – Голям добър ангел – основната жизнена енергия на човека, която се вселява при раждането и след смъртта се слива с Бог. Непреходна и безсмъртна.
- Ти бон анге – Малък добър ангел – има отношение към индивидуалността и съдбата на човека в едно негово прераждане (живот). След смъртта слиза завинаги в царството на мъртвите.
Централен аспект във Вуду – изцеление на хората от болести и проблеми в живота. Трябва да съставлява над 60 % от дейността на жреца на Вуду – хунган (бокор) или мамбо.
Общото във всички религиозни обреди във Вуду е използването на барабани и танци. Участниците в церемонията пеят песни за ЛОА и Африка, която се приема за свещена земя. В песните тя се нарича Гвиниея.
На церемонията се отслужва ритуал за ЛОА и за умрелите предци. ЛОА могат да обладаят участник от церемонията. Жизнената енергия от даровете захранват ЛОА.
Церемонията започва с молитва за Гвинея – ритуално приветствие за събралите се хора с ритъма на барабани и танци. След това се призовават ЛОА. За всяко ЛОА се пеят песни, в определени случай се принасят дарове – храни или животни. За всяко ЛОА се пеят по 3 песни и се повтарят по 3 пъти.
Първи се призовават ЛОА от групата Рада. Ритуалния цвят на групата е бяло, като всяко ЛОА от тази група има отделен цвят. Това са добри духове, те символизират доброто в човека, неговите положителни стремежи, топлотата и стабилността на Африка. Ритуала за Рада се провежда на дървени барабани наречени танбу кон. Големият барабан се нарича маман, изработен от дърво и кожа от крава. По-малкият барабан се нарича танбу фей и е изработен от козя кожа. Барабанният ритъм звучи като марш – силно и величествено.
ЛОА Рада обикновено не искат жертви. Те изпълняват волята на човека, само когато тя няма вредни последици върху другите хора. Имат голяма духовна сила, обикновено се свързват с лечителство и духовна подкрепа за някоя добра кауза. Имат следния ритуален порядък: Легба, Мараса, Локо, Айзан, Дамбала Ведо, Аида Ведо, Собо, Бадеси, Агасу, Силибо, Агуе, ла Сирен, Ерзули Фреда, Босу, Агару, Азака и група Огун – Огун Осанге, Огун Бадагри, Огун Фер, Огун Шанго, Огун Балинджо, Огун Бализаж, Огун Йемсен.
След Рада идва ред на групата Геде. В нея се включват Барон Самеди, Барон Ла Кроа, Барон Симитие, Маман Бригит. Тази група отговаря за смъртта и духовете на починалите предци. Не се правят жертвопринушения за тях. За Барон се дарява силоен и качествен алкохол, подправен с 40 люти пиперки, които символизират 40-те дни след смъртта, за които духът преминава през царствата на смъртта. Алкохолът с лютите чушки, понеже не може да бъде изпит от нито един жив човек, символизира преклонение пред смъртта и молба за отсрочка от нея. Ритуала за тези духове включва неприлични жестове и танци, вулгарни песни и шеги, които символизират преходността на живота и духовното изчистване след смъртта.
Следва ритуал за група Петро. Този обред се провежда на барабани петро и конго, изработени от козя кожа и обвити с въжета. По бараваните се бие с ръце. Ритъмът е бърз и често променящ се. Ритуалът не се провежда в храм. За тях се предлагат обилни жертвопринушения с много кръв. Тези духове са млади, но много силни! Изпълняват дела за всеки, който работи за тях. Носят опасност, отмъщение и смърт! Приемат се за жестоки, кръвожадни и агресивни по отношение на враговете. Приемат всякакви жертви. Ритуалният им ред е следният: Легба Петро, Мараса Петро, ВаванГоу, Ибо, Сенегал, Конго, Каплау, Канга, Такия, Зоклимо, Симби Дло, Гран Симба, Мет Керфу, Симитие, Гран Бва, Конго Саван, Ерзули Дантор, Маринет, Дон Петро, Принц Зандор (Ти Жан Петро), Грос Пойнт, Симби Андезо, Симби Макая. След последното повтаряне на песните за Симби Макая церемонията се счита за приключена.
В други традиции на Вуду се отслужват ритуали за групите Бизанго (оглавявана от ЛОА Кошон Мавон) и Санпвел(оглавявана от ЛОА Мет Санпвел). Тези две групи се отслужват само от тайни секти, които се занимават с човешки жертвопринушения, култ към смъртта и зомбиране. Вярващите във Вуду ги избягват.
Рада[редактиране | редактиране на кода]
- Легба – контролира достъпа до света на ЛОА. При всеки ритуал първо той се призовава. Ако той не е съгласен, ниаккъв контакт с ЛОА не може да бъде осъществен! Изобразяват го като възрастен старец с дълга тояга в ръце, който налива вода от извора. Когато имаме конкретно желание, но не знаем към кое ЛОА да се обърнем, винаги правим ритуал в чест на Папа Легба. Хората отдали живота си на Легба имат идеален контакт с отвъдния свят. Призовава се чрез изобразяване на неговото веве върху земята с брашно или бял тебишир. Приема се за дух на Слънцето, добрите духове и силите на деня. Цветовете на Легба са бяло, зелено или ярко жълто.
- Мараса – свещените близнаци в религията Вуду. Символизират двойственото начало на всичко. Заместват Ин и Ян. Затова техни двойници присъстват в групата Петро. Крият в себе си мъдрост и сила. Призовават се на всяка цереминия и техният символ пази децата от болести и нещастие.
- Локо – е духът на растителността и нейната сила. Обикновено дадено дърво се определя за дърво на Локо и там се оставят дарове. Когато тези дарове бъдат изядени от горски животни се приема че Локо ги е приел. В негова власт е лечебната сила на растенията. Хората посветили живота си на него, обикновено стават много добри лечители. Повелител на бялата магия.
- Айзан – женски дух, счита се за съпруга на Локо. Основно нейната сила е насочена към предпазване от черната магия. Нейният символ е палмово листо. осигурява безопасност при контакт с отвъдния свят. От най-старите духове на Вуду.
- Дамбала и Аида Ведо – Най-старите духове във Вуду. Дамбала е известен като змията, а Аида, като змията дъга. Много мъдри духове, които имат власт върху раждането на деца, плодовитостта при животни и всичко свързано с ново начало. При обладаване никога не говорят, но разпръскват силна енергия на оптимизъм и увереност. Хората послветили живота си на тях обикновено се свързват с децата или проповедническа дейност. Техен символ е змията. За тях се принасят в жертва яйца, зехтин, пресни храни с бял цвят или малки бели пиленца.
- Собо и Бадеси – са небесните богове. В тяхна власт са вятърът и гръмотевиците. Собо най-често е изобразяван като войн.
- Агасу – в миналото е бил хунган загинал при отстояване на вярата си във Вуду. Отговаря за създаването на талисмани и амулети.
- Мет Агве (Агуе, Папа Агве) – господар на морето, рибарите, мореплаването. Неговият ритуален знак е кораб или лодка. Отговаря на Християнските Св. Илия и Св. Никола.
- Ла Сирен – Жената на Мет Агве. Покровител на кокетните жени и изневярата.
- Ерзули Фреда (Езили) – господарка на любовта в най-красивия ѝ и романтичен вид, на танците, романтичните преживявания и усещания, и всичко най-красиво в живота. Нейният символ е сърце. Даровете за нея са вкусни сладкиши.
- Агару – покровител на талисманите, усилва тяхната сила и я запазва за по-дълго време.
- Азака (Папа Зака) – ЛОА на фермерите, земеделието и реколтата. Към него отправят земеделците молитви за дъжд. Негови символи са торба, нож за тръстика и кука.
- Огун – цяла група от ЛОА символизиращи силата на войните, желязото, огъня и мъжествеността.
Петро[редактиране | редактиране на кода]
- Легба Петро – силен и властен дух, по-млад от Легба Атибон, който ни допуска до света на духовете Петро.
- Мараса Петро – Тъмната страна на Мараса.
- Вавангол – отговаря за жертвопринушенията за ритуала Петро и за прехвърляне на енергията от убитото животно.
- Сенегал – символизира войнствената и непримирима част от Африка.
- Конго – силен и злобен дух, но много муден и мързелив.
- Каплау – покровител на тези, които пътуват през нощта.
- Канга, Такия и Зоклимо – едни от най-бързодействащите духове в света на Вуду.
- Мет Керфу (Мет Калфу, Мет Карефур) – властелин на кръстопътя. Това е най-силният дух от групата Петро. Символ на бедствия, нещастия, изкупления и наказания. Брат на Легба Петро. Той владее всички духове от групата Петро. Неговият символ е кръстопътя.
- Симитие (Гробарят) – той комбиниран със силата на Керфу може да предизвика смърт. Отговаря за мъртвите.
- Конго Саван – много зъл и силен дух. Приема човешки жертвопринушения. Обича да бъде призоваван отделно от другите ЛОА.
- Ерзули Дантор (Ерзули Зиевуж) – представлява тъмният аспект на любовните отношения, дивият секс, ревността, омразата, разочарованието. Нейният символ е сърце прободено с кама.
- Принц Зандор (Ти Жан Петро) – много силен и зъл дух, покровител на магьостниците и черната магия. Изобразяван е като малко джудже подскачащо на един крак. Нощем дебне невнимателни пътници по кръстопътищата, като скача от някое дърво върху тях и ги изяжда.
- Гран Бва (Гранд Боа) – най-доброто ЛОА от групата Петро. Сроден на Локо дух. Живее в дълбоката гора, където по цял ден се храни с горски плодове. Не обича да се показва пред хората. Появява се най-често нощем. Наричат го горянинът от дълбоката гора.
- Маринет – пали се огън и в него се хвърлят сол, спирт, бензин, лют пипер – това доста ясно представя характерът на това ЛОА. Предпазва злия магьостник от обратия ефект на черната магия. Наричат я още Маринет Бва Чече – Маринет суха гора.
- Дан Петро – духовен баща на всички ЛОА от групата Петро. Отговаря на Дамбала Ведо, но е много по-млад дух.
- Гран Симба – основно ЛОА в митологията на Хаити. Известен е като Водната змия. Третата змия от Трите космически змии. Свързан е с водата, езера, блата, реки и извори. В негова сила е водният кръговрат на Земята. Родоначалник на огромното семейство Симби.
- Симби Дло – Водният Симби, живее в извори и потоци, господар на всички магическ иработи свързани с вода.
- Симби Андезо – Симби на двете води. Отговаря за превръщането на сладката вода в солена. Покровител на магическтие работи свързани с вода.
- Симби Макая – последният представител на семейство Петро. Много силно ЛОА, което заедно с * Мет Керфу и Симитие образуват Великата магическа тройка – патрон на всеки уважаващ себе си магьосник.
ЛОА не влизащи в церемониалния ред[редактиране | редактиране на кода]
- Аджасу Лингетор – живее в коренищата на дърветата, край извори. Популярен е с мощния си глас и лошото си чувство за хумор. Като дарове приема вермут, коняк, ром. Представител на група Петро.
- Бакалу – ужасяващ дух, който много малко магьосници смеят да извикат. Неговият символ е череп с кръстосани кости. Обитава гората. Не обладава тези, които го викат. Хората най-често оставят даровете за него в гората. Повелител на духовете бака, които обикалят нощем под формата на различни животни и всяват ужас и страх у хората. Представител на група Петро.
- Босу Кобламин – Босу Трите Рога – силен дух от групата Петро. Известен е със своята жестокост, безкомпромисност по време на война. Покровител на пътуващите през нощта. Обикновено се явява като мъж с три рога, символизиращи – сила, непокорство и жестокост. Понякога помага на своите последователи, но не е от най-отзивчивите ЛОА.
- Брис – обитател и покровител на хълмистите местности. Призоваван се явява доста бързо. Има широка душа и обича децата. поверието гласи, че живее в хралупи на дървета и приема вида на сова. От група Петро. Приема за дарове печени кокошки.
- Крабиней – представител на група Петро. Той се явява облечен в червено и пристигащ на дълги скокове. Хората се страхуват от него. Рядко го викат. Обикновено оставят доста богата трапеза като дарове на него. Характерното държание на това ЛОА е просто дяволско – при обладаване ръси цинизми, по-големи от тези на Барон Самеди.
- Лемба – предводител на голямо семейство ЛОА свързани с войната и силата на Африка. Символът ме е железна пръчка.
- Линто – дете на Барон Самеди и Маман Бригит. когато обладае човек, той ходи трудно и подобно на прохождащо дете плаче и иска храна.
- Линглесу – ЛОА от групата на Петро с голяма свобода на действие. когато се приготвят дарове за него обилно се посоляват. Приема уши, опашки, копита от козел. Обладаният от него човек има много висок и писклив глас.
- Момбу – силно ЛОА причиняващо заедно със семейството на Симби наводнения и проливен дъжд.
- Наго Шанго – лоа на гръмотевиците. Силен дух от фамилията Рада.
- Пай – ЛОА чиято сила е в причиняването на наводненията. Неговият символ са 3 палмови листа.
- Сусон Панан – това е един от дяволите в Хайтянската митология. Видът му е уродлив, тялото му е покрито с рани. Приема ликьор примесен с кръв. основната му роля е да създава страх у враговете. Един от слугите на Мет Керфу.
- Ти Жан Куинто – вярва се че живее под мостовете и знае тайните на хората. Приема формата на полицай.
- Бюджит Уай-Айба – ЛОА на войната известен в Хайти и Пуерто Рико.
- Петро Сървиз Бокор Пламен, Бокор Георги
- Makaya Pemba Salwe Soukris Pannjanmen
Разликата между вуду магията и традицонната черна магия е голяма въпреки, че целят едно и също. Черната магия причинява болести или смърт, а вуду магията причинява прорязваща болка, но без видима телесна повреда. Според легендите вудуто се изпълнява чрез статуетка от глина, пластилин или плат на този, който искате да нараните. Това, което се случва на статуетката го усеща този, чийто лик е на нея. Силата на магията, обаче сама по себе си е нещо благородно и не прощава на тези, които я използват за зло. Този, който реши да прави вуду или черна магия трябва да е подготвен ефекта ѝ да се върне към него с тройно по-голяма сила, независимо колко добре е защитен от защитни муски или други пособия. Това е един цитат то „Магически аромти, масла и отвари“
„ | Някой ваш приятел е болен. Вие искате да помогнете. Преди да извършите какъвто и да било лчебен ритуал за този ваш приятел, е най-добре да попитате дали той би искал това. Съобразете се с неговото желание. | “ |
Тези думи на Скот Кънингам показват, че вие можете да направите вуду или черна магия по погрешка. Всяка магия направена на друг човек без неговото знание и позволение е вуду или черна магия. Хората носят различни гривни и накети срещу вуду магия, но символа на тях винаги е един и същ. Той се нарича окото на медузата и идва от гръцката митология.
- „Баяния и магии“
- „Магически аромати, масла и отвари“ от Скот Кънингам
- „Магия за вкъщи“ от Елена Вакуленко
- „Енциклопедия магика“ от Елена Вакуленко
Худу (народная магия) — Википедия
Материал из Википедии — свободной энциклопедии
Худу (англ. hoodoo, rootwork, root doctoring) — североафриканское колдовство и религиозный культ, основанные на суеверии и страхе перед смертью. Слово «худу» происходит от hu’du’ba, что на языке хауса означает «пробуждать негодование, вызывать возмездие»[1]. Худу не является частью вуду, хотя в последнем заимствованы некоторые приёмы.
Цель худу — позволить людям получить доступ к сверхъестественным силам, чтобы улучшить их жизнь. Худу призван помочь людям достичь власти или успеха («удачи») во многих сферах жизни, включая деньги, любовь, здоровье и работу. Как и во многих других духовных и медицинских народных практиках, широко используются травы, минералы, части тела животных, физиологические жидкости человека, особенно менструальная кровь, моча, слюна и сперма.
Основная линия религии худу — это вера в более совершенных существ, нежели люди, так называемых предков, прародителей. Эти существа, как и люди, были смертны, но перед своим исчезновением сумели наделить избранных детей своих знанием «силы крови». Именно с кровью связано девяносто процентов всей деятельности последователя худу. Последователи худу верят, что смерть — это не конец, это способ переместиться в новое тело и продолжить существование. Но в этом случае человек, в чьё тело удастся вселиться, навсегда будет обречен остаться в «замкнутом круге» (некое подобие африканского ада, где душа человека вынуждена переживать одно и то же событие вечно). Именно по этой причине перемещать свою душу в тело другого человека строго запрещается и считается большим грехом. Те же, кто всё таки решается на подобные эксперименты, впоследствии оказываются проклятыми. Их души не способны переродиться и двигаться дальше. Эти люди вынуждены снова и снова менять тела. Если же случится так, что проклятый однажды не сумеет обрести новое тело, он попадает в круг, а все души, которые были там по его вине, освобождаются.
Чтобы переместиться в другое тело, колдуну худу нужно выбрать жертву, сделать её близкой себе, обманом заставить верить в силу худу (иначе колдовство не сработает), обманом заставить совершить ритуал перемещения. Кроме того, у обоих должна быть одинаковая кровь (возможно, речь идёт про одинаковый резус-фактор). Период, в котором колдун худу может переместиться в другое тело — один год. Возраст нынешнего тела колдуна должен быть ровно 67 лет. Возраст «сосуда» 23 года. Объяснения этих чисел либо никогда не существовало, либо оно утрачено.
Кроме переселения души, в худу существует масса приёмов защиты, подчинения разума, вреда путём своеобразных проклятий. Во всех этих приёмах есть один общий знаменатель — кровь. Кроме того, колдуны худу — отличные травники. Возможно, большинство их приёмов действует по причине сочетания людского страха и наркотических веществ.
Отличие худу в том, что оно не подразумевает поклонения кому-либо. Колдун худу действует по своей инициативе.
Худу остаётся практически неисследованным. Многие вообще считают худу вымыслом. Среди исследователей во всём мире нашлось всего несколько археологов и религиоведов. В последнее время изучением худу активно занялись поисковые группы, такие как Космопоиск, Врата, Darkres, Неман и другие.
Последствия влияния худу включены в американское Диагностическое и статистическое руководство по психическим расстройствам DSM-IV-TR как культурально-обусловленный синдром (под названием rootwork). От веры воздействия в худу могут появиться следующие симптомы: диарея, тревога, слабость, тошнота и рвота, головокружение, страх смерти от магии[2].
Зувемби — Википедия
Материал из Википедии — свободной энциклопедии
Текущая версия страницы пока не проверялась опытными участниками и может значительно отличаться от версии, проверенной 18 февраля 2019; проверки требуют 3 правки. Текущая версия страницы пока не проверялась опытными участниками и может значительно отличаться от версии, проверенной 18 февраля 2019; проверки требуют 3 правки.Зувемби (англ. Zuvembie) — неологизм, обозначающий зомбиподобную нежить, результат колдовских обрядов вуду. Впервые существа упоминаются в рассказе Роберта Говарда «Голуби преисподней». В одном из русскоязычных переводов используется наименование Зумбези.
Рассказ в стиле хоррор, был написан Говардом в 1934 году, а напечатан в 1938 году, после смерти самого автора. По мнению многих критиков рассказ является шедевром литературы ужасов и, отражает многогранность писательского таланта Говарда, который мог писать не только в жанре героического фэнтези и авантюры. Рассказ изобилует мрачными тайнами культа вуду и излюбленной тематикой Говарда о культе змеи. «Голуби преисподней» были экранизированы в качестве одной из серий телесериала Трепет, в котором роль зувемби исполнила Оттола Несмит.[1][2]
Зувемби являются результатом использования магического зелья, рецепт которого знают жрецы вуду, поклоняющиеся змееподобному божеству Дамбала. Примечательно, что зувемби становятся только женщины (зомби-ведьма). Напоенная зельем женщина теряет свою личность, становясь кровожадной зомби, но вместе с тем обретает нечеловеческую силу и способности к гипнозу и управлению мёртвыми, а также долголетие.[3] Зувемби не может разговаривать, но обладает способностью приманивать жертву с помощью сверхъестественного свиста, что делает её схожим с другим известным мифологическим персонажем — вендиго.
Ещё одной особенностью этого существа является способность внушения искусственной темноты, гипнотически ослабляя восприятие света потенциальной жертвой.
По всей видимости, зувемби вовсе не нуждается в пище, убивая лишь ради компенсации своей неукротимой ненависти, по сути являясь воплощением и орудием смертельной мести. Согласно тексту рассказа Говарда «Голуби преисподней», зувемби более сорока лет постоянно находилась в тайной комнате с тремя повешенными сёстрами, тела которых не имели следов повреждения.
Цитаты из рассказа «Голуби преисподней»
— Зувемби, — машинально повторил старик. Глаза его опять затуманились. — Зувемби — это те, что когда-то были женщинами. О них знают на Невольничьем Берегу. О них рокочут по ночам барабаны на холмах Гаити. Творцов зувемби почитает народ Дамбалы. Смерть тому, кто расскажет о них белому человеку! Это одна из самых заклятых тайн Бога-Змея…Я слышал о зувемби. Видимо, колдуны знают рецепт снадобья, от которого женщины сходят с ума. Хотя это не объясняет всего остального: гипнотическую силу, небывалое долголетие, власть над мертвецами… Нет, зувемби, видимо, не просто безумная женщина. Это чудовище в облике человека, порожденное колдунами болот и джунглей…Вы только посмотрите на это лицо, на руки, похожие на клешни, на черные звериные когти! Да, раньше она была человеком
Изданный в 1954 году в США Comics Code Authority жёстко регламентировал цензуру, с которой должны считаться издатели комиксов. Одной из составляющих регламента был отказ от использования традиционных разновидностей фантастических существ, таких как зомби, вампиры, оборотни и т. д. Издатели нашли лазейку в регламенте, начав использовать иные названия для обозначения существ. Так, вместо слова зомби, компания Marvel для своих изданий стала использовать обозначение, придуманное Робертом Говардом. К 1981 году закон о цензуре комиксов был изменён и смягчён, в частности, слово «зомби» вновь разрешили использовать. В 1997 году зувемби снова были задействованы, на этот раз в одном из выпусков комикса о Чудо-Женщине[4][5]
Зувемби фигурируют в компьютерной игре Warcraft в качестве зомби, подвластных знахарю троллей, а способ создания зувемби тот же, что в описании Роберта Говарда, но зелье здесь имеет название бамбе[6].
В играх серии Left 4 Dead присутствует персонаж Ведьма, один из самых опасных боссов, который внешностью и повадками весьма напоминает зувемби. Ведьма реагирует на свет фонарика.
Кроме того зувемби использовалось в ряде фантастических произведений:
- Рассказы Леонида Кудрявцева Мы зомби и А зомби здесь тихие[7]
- Рассказ Серебро и свинец — Владимир Серебряков, Андрей Уланов[8]
- Рассказ Ночная смена Николая Берга[9]
- Фильм Склеп[10]
- Романы Soul of Dragons и Demosouled Джонатана Мёллера
- Вселенная Обитель зла[11]
- Phil Hornshaw. Too early to be canon // The Unofficial Resident Evil Trivia Challenge: Test Your Knowledge and Prove You’re a Real Fan!. — Adams Media, 2012. — ISBN 1440542856.
- Don Herron. The supernatural in Howard’s fiction // The Dark Barbarian: The Writings of Robert E Howard, a Critical Anthology. — Wildside Press LLC, 1984. — ISBN 1587152037.
- ↑ Warren, Alan; Sanford, Donald S. This Is a Thriller (неопр.). — McFarland, 2004. — С. 109—116. — ISBN 978-0-7864-1969-2.
- ↑ Pigeons From Hell, на Фантлабе
- ↑ Rickard, Dennis. Through Black Boughs // The Dark Barbarian (неопр.) / Herron, Don. — Wildside Press LLC (англ.)русск., 1984. — С. 71. — ISBN 978-1-58715-203-0.
- ↑ Joshi, S. T. (англ.)русск.. Icons of Horror And the Supernatural (неопр.). — Greenwood Publishing Group, 2006. — Т. 1. — С. 733. — ISBN 978-0-313-33780-2.
- ↑ Fagan, Bryan D.; Fagan, Jody Condit. Comic Book Collections for Libraries (неопр.). — ABC-CLIO, 2011. — С. 44. — ISBN 978-1-59884-511-2.
- ↑ Знахарь, энциклопедия Warcraft
- ↑ А зомби здесь тихие (антология)
- ↑ Серебро и свинец на Фантлабе
- ↑ Ночная смена на Фантлабе
- ↑ Cryptz на IMDB
- ↑ Hornshaw, 2012.